Translate

11.3.15

Πως να μετρήσω τη βροχή;

 Άραγε πόση βροχή πέφτει; Και πως θα μπορούσαμε να τη μετρήσουμε;
(Μια σειρά από δραστηριότητες που κάναμε για τη βροχή).
Και φυσικά υπήρχαν απαντήσεις:
  • Να κάνουμε τα χέρια μας χούφτα και να βγούμε έξω
  • Να δούμε στο παράθυρο πόσες σταγόνες πέφτουν
  • Να βγούμε έξω και να δούμε πόσο γρήγορα θα μουσκεφτούν τα ρούχα μας
  • Να βάλουμε έναν κουβά να μαζεύει το νερό
  • Να βάλουμε ένα μπουκάλι
Συμφωνήσαμε ότι το μπουκάλι ήταν το ιδανικό για τη συγκεκριμένη περίπτωση.
Προέκυψε όμως ένα άλλο θέμα: πως θα ξέρουμε αν το νερό που έπεσε μέσα είναι λίγο ή πολύ;
Σε αυτό το ερώτημα η απάντηση δόθηκε γρηγορότερα: να κολλήσουμε πάνω ένα μέτρο.


Πήραμε ένα πλαστικό μπουκάλι και το κόψαμε, χρησιμοποιώντας το πάνω μέρος ως χωνί - κι αυτό γιατί δοκιμάσαμε να ρίξουμε νερό από μια κανάτα στο μπουκάλι και διαπιστώσαμε ότι θα έμπαινε πιο εύκολα το νερό μέσα, αν η επιφάνεια συλλογής είναι μεγαλύτερη.



Στη συνέχεια τα παιδιά σημείωσαν με τη βοήθεια μιας μεζούρας τους αριθμούς. Είπαμε και το όνομα του: βροχή + μετρώ = βροχόμετρο. Το δικό μας βροχόμετρο που το δέσαμε στα κάγκελα και περιμένουμε να δούμε αν θα γεμίσει.


Τα παιδιά σημειώνουν - το καθένα ξεχωριστά - σε φύλλο εργασίας πόσο νερό είχε το βροχόμετρο καθημερινά. Τα αποτελέσματα τα περνάμε και σε ένα λογιστικό φύλλο.


Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μας έδωσε ευκαιρία για μετρήσεις, συγκρίσεις, παρακολούθηση των καιρικών φαινομένων και καταγραφή ημερομηνίας.



Παίξαμε με τους ήχους της βροχής - μια που ο καιρός προσφέρονταν ιδιαιτέρως.


  • Διαβάσαμε στίχους από τη συλλογή "Κρυμμένα ποιήματα" του Κ.Π.Καβάφη:
Βροχή που τα μικρά παιδιά
κοιτάζουνε χαρούμενα
μέσα από κάμαρη ζεστή
(σ΄αυτούς τους στίχους δίνουμε το ψιχάλισμα χτυπώντας τα δάχτυλα του ενός χεριού, μαλακά και γρήγορα στην παλάμη του άλλου)

Κι όσο πληθαίνει το νερό
και πέφτει πιο μεγάλο
(εδώ δίνουμε τις σταγόνες παίζοντας με το δείκτη του ενός χεριού στην παλάμη του άλλου).

χτυπούν τα χέρια και πηδούν
(βροχή, η παλάμη του ενός χεριού χτυπάει στην παλάμη του άλλου και χαλάζι, η γροθιά  του ενός χεριού  χτυπάει την παλάμη του άλλου).


  • Οι ήχοι από τα χέρια μεταφέρονται στα πόδια:

ψιχάλισμα - μικρά βήματα επί τόπου
σταγόνες - κανονικά βήματα στο χώρο
βροχή - γρήγορα και δυνατά βήματα στο χώρο
χαλάζι - χοροπήδημα επί τόπου


  • Ας παίξουμε λοιπόν: όσο χτυπώ το ταμπουρίνο τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στο χώρο, όταν σταματήσω τους δείχνω με τα χέρια, ποια βροχή να "περπατήσουν".

  • Ζωγραφίζουμε τη βροχή: σταγόνες, ψιχάλισμα, δυνατή βροχή, χαλάζι.


(Ιδέες για τα παραπάνω μουσικά παιχνίδια, πήραμε από την ιστοσελίδα thesingingfish.eu/vroxi/ -Προτεινόμενο μάθημα με θέμα τη βροχή από τη Βασιλική Ψύρρα).

Φτιάξαμε μουσικά όργανα της βροχής, χρησιμοποιώντας ρολά από χαρτί κουζίνας, ρύζι και κομμάτια αλουμινόχαρτο- τα οποία τσαλακώσαμε σε μορφή σπείρας και τα βάλαμε στο χάρτινο ρολό. Τα παιδιά τα έβαψαν και παίξαμε δίνοντας όλα τα είδη της βροχής: ψιχάλισμα, σταγόνες, μέτρια κα. Την ιδέα για την κατασκευή, είδαμε εδώ.



Ακολουθεί η ερώτηση:"γιατί άραγε οι επιστήμονες μετρούν πόση βροχή πέφτει;"
Και οι απαντήσεις εξίσου ενδιαφέρουσες, αλλά αυτό θα το δούμε προσεχώς..

Και κλείνουμε αυτή την ανάρτηση με ένα τραγούδι κατασκήνωσης, για τη βροχή. Μας αρέσει πολύ και το τραγουδάμε είτε βρέχει, είτε όχι. Αφιερωμένο!!



5 comments:

  1. πόσο ωραία δούλεψες το θέμα Βιβή μου! Μπράβο! Αποθηκεύω αμέσως τις υπέροχες ιδέες σου!!!!

    ReplyDelete
  2. ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΔΟΥΛΕΙΑ! ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!

    ReplyDelete